Chinees Nieuwjaar (@Wenzhou) - Reisverslag uit Wenzhou, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu Chinees Nieuwjaar (@Wenzhou) - Reisverslag uit Wenzhou, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu

Chinees Nieuwjaar (@Wenzhou)

Door: Maarten Sonneveld

Blijf op de hoogte en volg Maarten

03 Maart 2015 | China, Wenzhou

Wederom een nieuwe blog, hij is lang dus wees gewaarschuwd!

Het is weer even geleden sinds de laatste blog en zoals jullie wel kunnen verwachten is er in de tussentijd een hoop gebeurd. Allereerst wil ik zeggen dat ik echt heel erg blij ben met mijn bijna 1 meter 90 lengte. Dagelijks maak ik een ritje van +/- 35 minuten met de metro (rond de spits) en dat gaat er in vele gevallen iets minder vriendelijk aan toe dan in Nederland. Vanaf boven kijk ik dan naar de kleine chineesjes die verdrukt worden in de metro en dan realiseer je jezelf dat het een voordeel is om een lange hollander te zijn! Afgelopen zomervakantie hebben Jesse en ik de Aziatische gebruiken in openbaar vervoer al mogen ervaren in India, gelukkig was het daar nog vele malen erger dus de voorbereiding was goed! Nu terug naar het begin.

De laatste dag voor Chinees Nieuwjaar 24 februari heb ik geen productieve Chinees meer gezien op kantoor. Erg populair is het om spelletjes te spelen op iPads en mobiele telefoons en dat werd dus ook volop gedaan. Aangezien de westerlingen binnen het bedrijf daar iets minder mee hebben hielden wij verschillende stagiaires ''vergaderingen'' om even bij te kletsen. ’s Avonds zijn we nog even wezen eten in de shopping mall bij ons in de buurt om vervolgens nog langs de arcadehal te gaan. Misschien kennen jullie de filmpjes van internet waar mensen non-stop basketballen door een netje gooien om een zo hoog mogelijke score te halen op zo’n spelmachine. Blijf deze filmpjes goed kijken, want ik doe dat tegenwoordig ook, misschien zie je me binnekort! :P. Het is grappig om te zien hoe ontzettend druk het is in veel van deze halen, en hoe iedereen bloedfanatiek spelletjes speelt en punten verzamelt om uiteindelijk met een teddybeer naar huis te gaan.

Na de arcadehal moest ik heel erg snel naar huis want ik had afgesproken met mijn kleinste vriendin Emma (heb er dus meerdere). Dit was zoals altijd gezellig, toch Emm? Binnekort weer even?:)

Woensdag stonden we rond 9 uur op, deze dag zouden wij met de trein naar Wenzhou afreizen. Dit zouden we samen met Sihao en zijn Japanse vriendin Mika doen. Sihao heeft ongeveer 23 jaar in Nederland gewoond en werkt sinds 3 jaar hier in Shanghai. Prima gozer en een gezellige Hollandse Chinees. Met hem hadden we dus om 11 uur afgesproken zodat we netjes op tijd zouden zijn voor de trein die om 12 uur zou vertrekken. Wij vertrokken van Hongqiao Station, dit station is rete groot en werkt in principe hetzelfde als een vliegveld. Je moet er door beveiligingspoortjes, wordt gefouilleerd, en een kwartier van te voren gaan de poortjes open en kan je inchecken voor de betreffende treinreis. Ik kon ongeveer 30 incheck balies zien maar kan me vergissen, het kunnen er makkelijk meer zijn, het was in iedergeval hartstikke groot! Toen wij om kwart voor 12 in wilde checken hoorde we van Sihao dat hij het niet meer ging halen en dat hij een trein later zou nemen, omdat we vooraf kaartjes hadden gekocht was het maar de vraag of dit zou lukken en wij vonden hem nogal een flapdrol aangezien alle treinen volgeboekt zijn rond Chinees Nieuwjaar. Maar zodoende stapte wij iets voor 12 in onze highspeed trein die met +/- 300 km/pu richting Wenzhou vertrok. Onderweg stopte we nog een paar keer om vervolgens +/-4 uur later in Wenzhou aan te komen. De trein was te vergelijken met de Thalys in Nederland, echt een comfortabele manier van reizen.

In Wenzhou aangekomen was het erg warm. De trein gaf 19 graden aan en we zaten al te bedenken wat we de hele week aan moesten gaan doen. Aangezien wij enkel 1 shirtje bij ons hadden en verder alleen maar truien omdat het in Shanghai tussen de 5 en 10 graden was. Uiteindelijk was dit de enige dag met deze hoge temperatuur wat dus zijn voor- en nadelen had.

We namen een taxi vanaf het station naar het appartement van Wei zijn opa en oma. Zijn opa en oma wonen in een appartement van zijn vader. Samen met 2 andere ooms bezitten ze de hele 27e verdieping van een flat in Wenzhou. (Flats staan hier doorgaans in een compound, dit is een afgesloten gebied met eigen beveiliging waar een aantal dezelfde flats staan. Wij zelf wonen ook in een compound met 10 dezelfde gebouwen). Aangekomen gingen we uitgebreid eten met de familie en vrienden die er al waren, en in tegenstelling tot in Nederland is het helemaal niet gebruikelijk handen te schudden. Veel familie van Wei zit regelmatig in Nederland en zo spreken er dus een aantal tantes / ooms en neven (beperkt) Nederlands, maar toch voldoende om mee te praten. Vervolgens ging ik dus gewoon zitten bij binnenkomst knikte een paar keer, stak me hand een keertje op en Wei en z’n vader legde aan verschillende familieleden uit wie ik eigenlijk was en wat ik daar kwam doen als enige westerling. Terwijl we aan het eten waren kwam Sihao ook binnen, het was hem dus gelukt een treintje later te pakken.

’s Avonds was het dus oudejaarsavond en ben je meestal met de familie, Wei zijn vader had een KTV in de buurt gebeld en een mooie ruimte afgehuurd waar we dus het grootste deel van de avond nog gezeten hebben. Rond 12 uur gingen we naar buiten voor het vuurwerk, persoonlijk vond ik dit erg tegenvallen en kan je echt beter in Nederland een potje kopen. Ook is het zo dat Chinezen niet alleen om 12 uur afsteken, maar dat ze dit al de hele maand doen waarin het Chinees nieuwjaar valt. Zo werden we ook bijna elke ochtend wakker van ratelbanden en potten vuurwerk die naast ons appartement afgestoken werden. (dan is het dus ochtend, en het is licht... het zal wel, ik snap ze niet). Overigens zijn de potten vuurwerk die daar verkocht worden wel echt ontzettend groot, de hele week zag je dozen op de stoep staan waar je u tegen zegt. Wat er dus uitkomt is niet zo bijzonder en veelal het zelfde.

De verdieping van de flat die Wei zijn familie heeft is verdeeld in 3 appartementen. 1 van zijn vader waar opa en oma wonen en de andere 2 zijn van ooms. Een van de appartementen stond helemaal leeg en die mochten wij dus gebruiken. En zo kregen we de sleutels van een appartement met een grote woonkamer, keuken en we hadden allebei onze eigen slaapkamer. Dit zag er allemaal prima uit en heb daar heerlijk geslapen (op het vuurwerk na natuurlijk!).

Elke ochtend sliepen we lekker uit en kwamen we rond 11 uur een beetje op gang, we gingen dan naar het andere appartement waar vaak al familie en vrienden waren en gingen dan om 12 uur met elkaar brunchen. Het waren vrij stevige ontbijtjes, zo begonnen we elke dag natuurlijk met vlees en al gekookte groente, soms een duivenei en de eerste dag hadden we dus rauwe krab. Ik ben hier heen gegaan met de instelling ‘’ik probeer (bijna) alles’’ dus ook hier heb ik me aan gewaagd. Gekookt had ik ze al een paar keer gegeten maar rauw was nieuw, en het was ook meteen de laatste keer.

’s Middags zijn we met tante Lisa (Moeder van Sihao), Wei, Sihao en Mika op stap gegaan naar Wenxizhen (!?) Een uurtje rijden van Wenzhou. Vroeger hadden ze daar een grote vila staan waar Wei ook verschillende jaren vakantie heeft gehouden waar ze dan met elkaar gingen zwemmen, rond hangen en beetje tafeltennissen. De vila was een paar jaar geleden gesloopt en had nu plaats gemaakt voor een appartementen complex van 10 etages met totaal ongeveer 50 appartementen. Deze was nu bijna klaar dus we gingen even kijken. In hetzelfde pand op de begane grond was ook gelijk een van de winkels van Lisa. In deze winkels worden voornamelijk Europese producten verkocht zoals melkpoeder, shampoos, wijnen, eten en een aantal eigen huismerken. (www.bbfmilk.com). Dit zag er echt hartstikke leuk en netjes uit, overal foto’s van Nederlandse steden, koeien, tulpen, klompen etc. Veel westerlingen komen er niet in deze plaats dus het was voor de locals even slikken toen ze zo’n krullenbol zagen lopen. In de winkel een paar foto’s gemaakt met Lisa want wanneer komt er nou een Nederlander in je winkel!:P Daarna zijn we doorgereden naar Qingtian waar Lisa ook een winkel had in een groot winkel centrum waar alleen maar winkels zitten die importeren uit andere landen. Alle landen, producten, merken en bieren werden daar vertegenwoordigd. Was wel grappig om te zien hoe populair dat allemaal is in toch zo’n relatief kleine stad. Lisa woont ook 50% van de tijd in Qingtian en de rest van de tijd in Nederland of bij andere familie. Ze spreekt dus ook redelijk Nederlands wat het wel leuker maakte voor mij. We waren vroeg in de avond weer thuis en zijn toen met Sihao & Mika nog even gaan bowlen.

Vrijdag was alweer de laatste dag voor Sihao en Mika omdat Sihao zaterdag op zakenreis moest naar Japan. We wilden beetje winkels gaan bekijken en shoppen maar er was veel dicht, dus zijn we naar een kleine smalle straat gegaan waar alleen maar soort winkeltjes zitten waar je binnen kan lopen en (bord)spelletjes kan gaan doen. Wij zijn er een binnen gegaan en zijn gaan mens-erger-je-nieten en daarna nog paar potjes rumicub gedaan. Haha, dat hadden ze allemaal nog nooit gedaan. Echt leuk om te zien dat je in die ‘’gameroom’’ dus allemaal spelletjes had liggen als Uno, monopoly, en zelfs halli galli. Met halli galli word ik altijd even herinnerd aan de fanatieke neven van familie den Besten, Opa en Oma hebben dit spel ook en dat gaat er altijd hard aan toe haha!

‘s Avonds zijn we uiteten geweest met Wei zijn vader en zijn vriendin, genoten van de Wenzhounese keuken en na het eten nog even langs een fruitboer gelopen. Hier kochten we stukken bamboe waar lekker aan hebben zitten knagen. Dit wordt meer gegeten als zoethout en je bijt dus een stuk af en spuugt het daarna ergens uit. Was erg lekker en leuk om ook is te proberen.

De volgende dag verschenen we weer voor het ontbijt en zoals elke dag kwam ik weer nieuwe mensen tegen. Vaak waren dit ook onbekende voor Wei en waren het vrienden / kennissen van andere familieleden die iemand meegenomen hadden voor brunch. Dit keer was er ook een stel uit Beijing aangeschoven. De man had enkele jaren in Duitsland gewoond en ze hadden samen al een keer Europa door gereisd. Hij sprak wat Duits dus met mijn beste Duits konden we toch een beetje kletsen.

Vaak als we aan het eten waren begreep ik niks van de Chinese gesprekken die gevoerd werden, soms kwam er wat Nederlands doorheen wat ik dan wel weer oppikte. Dit keer hadden ze het over mijn manier van eten met stokjes, ze waren vonden het knap hoe ik de stokjes gebruikte en dat het eten mij goed af ging. Leuk om te horen!:) Je hebt ook weinig keus dus je leert het vanzelf haha! Tijdens het eten bieden mensen je constant dingen aan, ze willen dat je genoeg eet en niks te kort komt. Aangezien de meest gekke dingen soms verschenen was het soms even doorbijten. Dit keer zei de vader van Wei dat ik het vlees maar moest nemen wat er stond, het was varken. Vaak dat het enige wat ze zeggen over vlees ‘’het is varken’’, ‘’het is kip’’ etc. Dit keer dus varken, na een aantal stukjes gegeten te hebben vroegen ze hoe het smaakte, ik vond het prima en niks mis mee. Na wat gelach zeiden ze dat het varkensTONG was, dat had ik niet verwacht maar toen ze het zeiden zag je het vlees wel de structuur hebben van een tong, de stukjes daarna genoot ik iets minder van dit vlees. Aan het eind van de brunch nog even WeChat uitgewisseld met de Duitse Chinees, en hij vond dat we maar een keer naar Beijing moesten komen zodat hij ons alles kon laten zien. Dus wie weet gaan we dat nog even doen, natuurlijk harstikke handig als een local je een onderkomen biedt en rond kan leiden!:)

’s Middags zijn we beetje sightseeing gaan doen, we zijn naar een parkje gegaan en wat lokale dingen bekeken. Je hebt eigenlijk weinig te doen in Wenzhou maar ik wilde dan toch wel even de dingen zien die er dan wel zijn. Onze Franse bekenden, Christian, Laura en Gary hebben ook allemaal familie in Wenzhou wonen, en die waren voor nieuwjaar dus ook daar naartoe gegaan. ’s Middags zijn we dus ook met hen opgetrokken en ’s avonds waren we naar een bar geweest. In deze bar/club werden de hele avond soort optredens gegeven wat er soms wel leuk uit zag. Het meest bizarre van deze avond was toen Wei en ik een rondje liepen en Wei ineens een bekende zag. Een oud collega van de Wok was daar ook die avond! Hij had 4 jaar op de Haagse Hogeschool IBMS gestudeerd en bij de wok gewerkt en nu weer terug gegaan naar Shanghai om te werken, en dus nieuwjaar bij familie in Wenzhou te vieren.

Deze avond hebben we wat verkeerde alchol binnen gekregen, veel dingen zijn hier nep en worden aangemengd met andere rotzooi. De volgende dag voelde Wei zich dus erg ziek,en ik voelde me ook niet top. Echter kreeg ik pas echt last 1/2 dagen later toen we thuis waren. Na een nachtje sprintjes trekken tussen bed en wc was het gelukkig weer over.
De volgende dag zijn we voornamelijk met Gary en Laura opstap geweest. Echt leuke mensen, beide studeren nu voor een jaar in Shanghai en zullen daarna weer naar Frankrijk of ander land gaan. ’s Avonds hebben we een voetmassage genomen wat dus een lekker chill avondje was. De laatste dag wilde Wei en ik nog het hoogste gebouw van Wenzhou gaan om even van het uitzicht te genieten. Helaas was dit ook dicht dus na wat boodschappen zijn we naar huis gegaan om vervolgens weer richting het treinstation te vertrekken. De terugreis hadden we een iets snellere trein, hij deed er uiteindelijk 30/45 minuten korter over. Rond 11/half 12 waren we uiteindelijk weer thuis.

Dinsdag hadden we ook nog een vrije dag en zijn we op stap gegaan om een fiets te kopen. Elke dag is het ongeveer 10 minuten lopen naar het station maar het is natuurlijk vele malen relaxter omdat met een fiets te doen. Omdat we een aantal keer de bus hadden genomen naar (Neef) Kuo wist ik halverwege ergens een fietsenzaak te zitten waar dus twee prachtige elegante oranje tweewielers gekocht hebben voor een mooi bedrag van +/- 50 euro. We genieten met volle teugen van dit gemak en tot nu toe hebben ze ons nog niet in de steek gelaten!
Huisbaas Daniel kwam ook nog even langs hij kwam kijken bij de boiler omdat deze niet echt constant water levert. Later in de week zou hij een monteur sturen maar tot nu toe is het nog niet 100% geregeld. Ook wilde Daniel met ons nog een keer gaan kijken voor een nieuwe TV. Er stond een ontzettend oude waar we weinig mee konden, zodoende zijn we rond gaan kijken en hebben we een mooi klein TV’tje gekocht en kunnen we nu ook een potje FIFA doen op de PlayStation die we meegenomen hebben!

Verder waren het nog rustige dagen op stage, niet alle werknemers waren nog terug omdat ze vaak ver weg van Shanghai wonen. Ook is dit in veel gevallen de enige periode dat ze familie zien en nemen ze vaak wat extra vrije dagen op. Tussendoor heb ik ook nog een Chinese les gehad wat weer leuk was en prima ging (vond ik:p) Toch blijft de uitspraak van veel worden wel erg lastig. Vrijdags zijn we nog uiteten geweest met Wei zijn vader en wat vrienden. Kuo was er ook bij en we hebben heerlijk gegeten. We zijn naar een seafood restaurant restaurant geweest en dan is het natuurlijk heel gebruikelijk dat je zelf even je vissen / krabben kiest. Toen we dus het voorgerecht / wat kleine hapjes ophadden werd een van de hoofdgerechten gebracht. Dit was dus een Alaskan King Krab, als je er ooit 1 gezien hebt moet je weten dat deze ontzettend groot zijn. En deze jongen woog dus 2.5 kg. Ik zal proberen nog wat foto’s erop te zetten binnenkort maar dit was een serieuze krab. Deze was gekookt en smaakte in tegenstelling tot de rauwe krab eerder die week zeer goed.

Zaterdag en zondag waren rustige dagen, huishoudelijke taken zoals schoonmaken, wassen en boodschappen doen vulde onze dagen. Ook hebben we een wassarete pas aangemaakt zodat we onze blousjes kunnen laten strijken en wassen. Zelf hebben we geen strijkplank vandaar! We zijn ook nog langs een spa / wellness geweest met Kuo. Deze was vlak bij ons appartement en bizar groot. De onderste verdieping bestond uit sauna’s, diverse baden, douches etc. En de 4 verdiepingen daarboven kon je verschillende massages nemen. We hebben gekozen om in een lekkere stoel te zitten en onze voeten weer te laten doen. Leuke bijkomstigheid was dat elke stoel een eigen TV scherm had waarop op dat moment precies Engels en Spaans voetbal uitgezonden werd. Prima avondbesteding dus!

We hebben ook besloten om elk weekend iets aan sightseeing te doen. Er zijn genoeg dingen te zien en aangezien we toch in Shanghai zitten moeten we daar wel wat van meenemen. We zijn naar de fake-market geweest. Voor de mensen die niet weten wat dit is, hier verkopen ze alles (sportkleding, normale kleding, iphones, schoenen, horloges, zonnebrillen, speakers, oordopjes, sterrenkijkers, speelgoed, etc) alleen is het dan allemaal hartstikke nep. Er zijn daar misschien wel honderden kleine winkeltjes die veel van het zelfde verkopen. Allemaal proberen ze westerlingen hun winkel in te trekken om wat te verkopen. Allemaal zetten ze een veel te hoge prijs in om natuurlijk zo veel mogelijk te verdienen. Na wat rondkijken ging ik wat bieden op een bluetooth speaker van Bose (super-echte-neppe natuurlijk). De begin prijs lag rond de 45 euro maar uiteindelijk liepen we weg en hadden we hem voor 6 euro. In de winkel kon ik hem natuurlijk uitgebreid testen dus had wel een beetje idee wat ik kocht. Tot dusver doet die het nog prima dus ben benieuwd de komende maanden! (Jullie mogen bestellingen plaatsen:p)

Maandag waren de meeste collega’s weer terug en was het een leuke dag op kantoor. Ook is er weer een nieuwe stagiair uit Frankrijk bijgekomen wat weer gezellig is. Chloe, een Chinese collega die op hetzelfde afdeling werkt was ook weer terug uit haar geboorteplaats Huangshan en had speciaal voor mij Chinese home made koekjes meegenomen. Natuurlijk hartstikke leuk in ik ga dus snel even proberen!
Kuo had al verschillende keren aangeboden dat we ook bij hem konden komen eten als we geen zin hadden zelf iets te maken of als we niet uiteten wilde. Maandag zijn we daar dus geweest en vandaag (dinsdag) zullen we daar ook weer gaan eten. De eerste pan, en eerste borden/eetstokjes en dergelijke zijn inmiddels wel gekocht dus als we willen kunnen we zelf ook wat gaan maken. Maar aangezien de prijzen op straat vaak zo laag zijn is er nog niet heel veel van gekomen, haha!

Deze week zal ik ook nog even proberen wat foto’s erop te zetten. Of anders ga ik een album op Facebook aanmaken omdat deze site maar een beperkt aantal foto’s toestaat. Het was weer een flinke preek, hopelijk vonden jullie het leuk!

Groetjes vanuit Shanghai!!:))

• 03 Maart 2015 - 19:48

Lineke:

Onze preek was, afgelopen zondag, korter hoor!! haha
    Leuk verhaal weer Maarten, je hebt echt een heel zwaar studenten leven daar........
    Ik heb met je te doen.

• 03 Maart 2015 - 23:49

John:

Hoi Maarten,
    leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. Geeft weer een andere kijk op China.
    Veel plezier en succes met je opdracht
    Grtz

• 05 Maart 2015 - 12:38

Ans :

He Maarten,

Ben eindelijk jouw verhalen eens ingedoken, erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt zo ver van huis.
    Schrijven is voor jouw geen probleem, heb er bijna een dagtaak aan om het allemaal door te nemen.