We zijn op de helft! (10 weken!) - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu We zijn op de helft! (10 weken!) - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu

We zijn op de helft! (10 weken!)

Door: Maarten Sonneveld

Blijf op de hoogte en volg Maarten

12 April 2015 | China, Sjanghai

Jaajaa, de tijd vliegt, ik ben hier alweer 10 weken!!

Afgelopen weken hebben we weer van alles gedaan natuurlijk en waren we vooral druk met stage en werk. Inmiddels al weer een aantal weken geleden kwam Wei zijn vriendin naar Shanghai, ze kwam hier 10 dagen op bezoek. En in die tussentijd zijn ze nog een weekendje naar Hong Kong gegaan om wat familie te bezoeken en om Wei zijn visum te verlengen. Toen ze hier was zijn we natuurlijk een aantal keren uiteten geweest en in het weekend hebben we nog wat toeristische hot-spots bezocht.

Een visum aanvragen / verlengen is in Hong Kong vele malen makkelijker dan in China. Hier is het vaak lastig om een langer verblijfsvergunning te krijgen en wordt er vaak moeilijk gedaan over allemaal papieren.
Toen ik in Nederland was heb ik een 90 dagen X2 studenten visum gekregen, omdat deze in april verloopt ga ik morgen (maandag 13 april) ook naar Hong Kong om daar opnieuw een studentenvisum van 90 dagen aan te vragen zodat ik daarna weer tot eind juni mag blijven. Ik vlieg ’s avonds er heen en de bedoeling is dat ik daar dan dinsdagochtend een nieuw visum aan ga vragen bij een lokaal bureau, ik heb al contact met hun gehad en de juiste papieren heb ik inmiddels ook ontvangen. Het verwerken van dit visum duurt een paar dagen dus ik kan hem vrijdagochtend weer ophalen. Vrijdagmiddag hoop ik dan weer terug te vliegen naar Shanghai.
De overige tijd die ik daar dan nog heb ga ik besteden aan sightseeing, er zijn heel wat dingen te zien in Hong Kong en het lijkt me een gave stad. Mijn volgende blog zal daar meer over gaan. (Foto’s volgen natuurlijk!)

Als ik vrijdag terug kom moet ik maandag 20 april nog werken, en dan dinsdag 21 april komen mijn ouders alweer op bezoek! Ze blijven hier een weekje in Shanghai dus ben erg benieuwd wat ze er van gaan vinden. Vooral het eten kijk ik erg naar uit om hun te laten zien. Ik ben toch benieuwd naar het gezicht van m’n moeder als ze een bakje gefrituurde kuikentjes voor zich heeft!!=P

Afgelopen week was het natuurlijk Pasen. Hier in China kennen ze dat niet maar we hadden toch een vrije dag. Dit omdat 6 april hier gebruikt wordt als nationale dag om de graven van overleden familieleden te bezoeken en te onderhouden.

Tijdens een van de werkdagen zagen we van de week iets opmerkelijks. Een (redelijk) hoog gebouw naast ons (+/-45 verdiepingen) werd schoongemaakt. Er bungelden 8 chinezen naast elkaar met in de hand de benodigdheden om de glazen van dat kantoor te wassen. In Nederland / Europa zou dit toch iets anders gaan maar het zag er grappig uit van een afstandje. Ook hadden ze niet de mooie bakjes die je bij flats vaak ziet. Maar iedere glazenwasser had zijn eigen ‘touw’ en werkte zo alle 45 verdiepingen keurig af.

Ook ben ik weer bezig geweest met mijn scriptie. Afgelopen week zijn de enquêtes verzonden naar +/- 400 Nederlandse bedrijven die actief zijn in de metaalindustrie. In deze enquête probeer ik erachter te komen wat hun relatie is met China en Azië, en als dit er niet is of er eventueel interesse zou zijn, en welke producten ze dan het liefst zouden willen importeren. Inmiddels heb ik ook al aardig wat antwoorden terug en het is leuk om te zien hoe Nederlandse bedrijven tegen China aankijken. 12 mei heb ik een skype meeting ingeplant met mijn stagebegeleider en met de eerste beoordelaar. Via skype moet ik dan een presentatie geven over de vorderingen van mijn scriptieproject. Vervolgens wordt er dan besloten wanneer ik af kan studeren, of dat dit jaar gaat lukken, of dat het begin volgend jaar wordt.

Gisteren kwamen we ’s avonds terug met de metro na een etentje. Onze fietsen hadden we bij het appartement laten staan dus die hadden we niet. Maar in China is dat geen probleem. Wanneer je uit het metro station Xinzhuang komt staat er al snel een groep omaatjes / opaatjes op scooters en motors voor je neus die je voor 0.60 eurocent heel graag naar huis willen brengen. Na een leuke motor uitgezocht te hebben ben ik opgestapt en zijn we (natuurlijk zonder helm) snel naar huis gesjeest! Harstikke handig, leuk, en nog goedkoop ook.

Afgelopen weekend zijn we opstap geweest met Sihao. Hij vroeg wat we wilden doen en zei dat hij een schietbaan in de buurt kende. Zoals sommige wel weten vind ik dat soort dingen altijd wel interessant dus ik was een groot voorstander om daar even te gaan kijken. Daar aangekomen was het eigenlijk harstikke eenvoudig om binnen te komen en nog geen 5 minuten later stonden we op de schietbaan met een paar .22 millimeter pistolen te schieten. Daarna zijn we nog doorgegaan naar de pijl & boog afdeling wat natuurlijk ook wel leuk was maar minder spectaculair.

Dat was het voor nu wel weer even, ik ga weer verder met mijn tas inpakken, ik hoop weer veel nieuwe dingen te zien deze week en een hoop mee te maken!:))

Tags: Shanghai

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 5325

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 06 Juli 2015

Afstudeerstage Shanghai 2015

Landen bezocht: