Tellen jullie al af?! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu Tellen jullie al af?! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu

Tellen jullie al af?!

Door: Maarten Sonneveld

Blijf op de hoogte en volg Maarten

05 Juni 2015 | China, Sjanghai

Hierbij weer een bloggie!

De laatste anderhalve maand genieten we hier al van hoge temperaturen en is het dagelijks tussen de 22-28 graden. Soms een uitschietertje richting de 30 maar het is vooral zonnig en warm. De Chinese hitte is vaak iets minder aangenaam als de Nederlandse, in combinatie met smog en veel mensen op elkaar (in bijv metro) is het geen fantastische omgeving.

De week dat me ouders weggingen hoorde we ook dat mijn stagebegeleider Elitsa weg ging. In SMC was zij ook verantwoordelijk voor de stagiaires en deed ze vooral HR werk en interviewen van nieuwe stagiaires. Die week dat ik terug kwam werd er dus ook besloten dat ik manager moest worden van de intern afdeling en dat ik na een aantal weken de job van Elitsa als HR ‘’manager’’ over moest nemen. Elitsa heeft vorige week SMC verlaten en inmiddels zijn Houria (Algarijnse Stagiair) en ik verantwoordelijk voor aannemen van nieuwe stagiaires en het in goede banen leiden van de huidige. Leuk dat ze mij die verantwoordlijkheid geven en ik heb er opzich nog wel plezier in de laatste paar weken!=)

Deze week, woensdag 3 juni, moest ik ook mijn scriptie inleveren. Met name vorige week en het begin van deze week ben ik erg druk geweest met het afronden hier van. Vorige week had mijn stagecoordinator van HHS een ‘’quick scan’’ uitgevoerd. Hierin werd beoordeeld of ik mijn scriptie uberhaupt in mocht leveren en of ik in de juiste richting zat met mijn verslag. Vervolgens heeft een (ex) collega uit Engeland een spelling- en gramatica controlle gedaan om hem vervolgens in te leveren. Over ongeveer twee weken krijg ik te horen of het goedgekeurd is en of ik mag presenteren, of dat ik hem moet verbeteren.

Mijn scriptie gaat over hoe SMC de Nederlandse markt op kan gaan. Hierbij heb ik 450 een online enquete gestuurd met verschillende relevante vragen. Samen met desk research is hier een advies uitgekomen hoe het bedrijf de markt moet betreden en hoeveel dat ongeveer gaat kosten.

Afgelopen weken hadden we een paar keer een afscheidsfeestje van vertrekkende collega’s en vrienden die we hier gemaakt hebben. Het is duidelijk dat juni / juli het einde is van de periode en meeste mensen weer terug gaan naar hun eigen land.

Vorige week zijn we hier ook naar een voetbal wedstrijd geweest. Shanghai telt volgens mij 3 verschillende voetbal clubs die in een van de ‘’hoogste’’ Chinese competities spelen. Op tv hebben we de teams een paar keer zien spelen maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met Europa. Wij zijn dus naar Shanghai East Asia geweest, zij voetballen in (volgens mij) het grootste stadion van Shanghai. Er is plek voor +/- 55/60.000 mensen tijdens sommige wedstrijden hebben ze sta plaatsen zodat er 80.000 in kunnen. De wedstrijd was tegen een andere stad waarvan ik de naam niet kon onthouden. Het stadion zat voor 60/70% en er was ook echt een sfeertje. Viel niet tegen. De wedstrijd eindigde in 3-4. (4 Penalties)

Ook ben ik nu bezig met mijn laatste Chinese lessen. Ik word iets vrijer gelaten betreft de onderwerpen. Soms kan ik iets voorstellen waarover ik graag iets wil leren. Over 2 weken is de laatste les en als bedankje gaan we ervoor even Chinees uiteten.

Het bedrijf had ook geld beschikbaar gesteld voor een trip. Maar omdat het nogal druk was en voor mij en andere stagiaires het einde al in zicht komt mochten we zelf wat regelen en zou het bedrijf (mee) betalen. Zodoende heb ik samen met Piotr (Poolse collega) vandaag een hotel en treinticket geboekt naar Hangzhou. Met een highspeed train is het ongeveer een uurtje en je hebt er vooral natuur / meren / bossen. Aanstaande maandag tot woensdag gaan we daar even rondkijken en beetje relaxen. Van het budget dat we krijgen kunnen we eigenlijk de hele reis bekostigen dus dat is chill!

Recentelijk hebben we ook besloten huisdieren te nemen hier in Shanghai. Wekelijks worden er dieren verkocht op het station, en het trok altijd al onze aandacht. Het is mogelijk katten, honden, konijnen, vogels, schildpadden, kikkers, kippen, eenden en hamsters te kopen. Zaterdag was het dan zo ver, we hebben besloten 2 eenden kuikens te kopen. Thuis hadden we nog een mooie bak staan waar ze in konden dus dat moest geen probleem zijn. De totale kosten waren ongeveer 1.5 euro voor 2 kuikens. Ook hebben we besloten er een klein kooitje bij te kopen. De verkoper wilde ze samen in een plastic zak gooien maar daar voelde we ons niet zo chill bij. Ze doen het nu al bijna een week en volgens mij groeien ze als kool! Er gezegd ze rijst te voeren, dus dat doen we dan ook maar!

Komende zondag (7 Juni) is Lisa jarig. De bijna 3 jaar dat we samen zijn waren we nog nooit samen op haar verjaardag, en ook dit jaar lukt het dus niet. Ik hoop dat jullie een beetje aardig zijn die dag en haar natuurlijk feliciteren!:)

Groetjes,


  • 06 Juni 2015 - 18:13

    Marjolein & Honkhin:

    Check! We zijn al aan het aftellen tot je weer terug komt! We like!
    Check! We hebben Lies vast een kaartje gestuurd en dus een beetje lief gedaan :).

    Hopelijk kun jij het goedmaken als je weer thuis bent dat je haar verjaardag gemist hebt!

    Leuk te lezen dat je wat meer verantwoordelijkheden gekregen hebt! Leuke uitdaging de laatste weekjes! Wij zijn heel benieuwd en hopen dat je scriptie oké is! Duim voor je :)!

    Take care, nog heel even... Nog 16 nachtjes....!!

    Dikke knuffel!
    Liefs van ons!


  • 08 Juni 2015 - 07:59

    Tante Marianne:

    Beste Maarten.

    Het is leuk om je verhalen te volgen.
    Ben benieuwd of je al aardig chinees babbelt.

    Eenden hebben toch water nodig?
    In bad?

    We hopen dat het met je scriptie goed gaat.
    En zien je weer graag terug in Benthuizen.

    Hartelijke Groeten van Yi-elle, Mei-lize en tante Marianne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 5326

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 06 Juli 2015

Afstudeerstage Shanghai 2015

Landen bezocht: