Daily life - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu Daily life - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu

Daily life

Door: Maarten Sonneveld

Blijf op de hoogte en volg Maarten

11 Maart 2015 | China, Sjanghai

Inmiddels zijn we weer lekker aan het werk hier in Shanghai en hebben we het ritme weer opgepakt.

's Ochtends sta ik meestal rond 7 uur / 7.15 op om dan meestal rond half 8 weg te fietsen bij ons appartement. Wei staat ook rond deze tijd op, en de eerste haltes reizen wij ook same. Ook kunnen we elkaar ondersteunen in de strijd tegen alle andere Chinezen die ook rond deze tijd naar hun werk gaan en allemaal de metro in stappen. (lees: beuken)

Op het tussenstation (Shanghai Indoor Stadium) haal ik vaak een broodje, daar zit een fatsoenlijke bakker en ben ik dus vaste klant geworden. Erg veel zin in een bord noodles of wat dumplings heb ik 's ochtends niet dus gelukkig bestaat deze optie ook nog!:)

Rond half 9 arriveer ik meestal op kantoor. Meestal bestaan dagelijkse werkzaamheden uit marketingactiviteiten / social media kanalen beheren / onderzoek naar potentiele (lokale) markt (Nederland) / contact met (nieuwe) klanten die offertes aanvragen. Kortom een beetje alle marketing & sales activiteiten.

Naast de werkzaamheden werk ik aan mijn scriptie waarbij ik onderzoek doe naar Nederlandse bedrijven, en hun behoefte naar Chinese metaalproducten. Allereerst heb ik een plan van aanpak geschreven welke methodes ik ga gebruiken en hoe de structuur van mijn project er uit gaat zien. Die is inmiddels goedgekeurd en momenteel houd ik mij bezig met deskresearch. (Alle onderzoek die vanachter het bureau gedaan kan worden). Om vervolgens fieldresearch te doen waarbij contact gezocht gaat worden met Nederlandse metaalbedrijven.

Van 12 tot 1 hebben we lunch pauze en ga ik vaak met Damien (Frans), Piotr (Pools), Stefano (Italiaans), Elitsa (Bulgaars), Ayu (Indonesië) en Hari (Algerijns) ergens eten. Dit kan in een groot winkelcentrum dichtbij, of in een van de kleine straatjes in de wijk. Meestal kiezen we voor de shopping mall omdat het goed / veel en lekker is!:)) (Zie foto's)

Wekelijks hebben we ook een aantal meetings, maandag klokslag 1 uur worden we altijd verwacht in de presentatieruimte waar we allemaal in rijen opgesteld staan. We krijgen dan meestal 30 / 45 minuten een Chinees verhaal te horen. Ik heb mij laten vertellen dat de baas dan de afgelopen week doorneemt, en de komende week bespreekt. Het draait voornamelijk om sales maar heeft niet echt meerwaarde voor de stagiaires. Vandaar dat alles in het Chinees verteld wordt.

Op dinsdag hebben de stagiaires en de managers altijd een meeting met de CEO, hier kunnen wij altijd alle vragen en suggesties kwijt. En als er goede suggesties zijn worden die vaak woensdag gelijk al toegepast.
Bijvoorbeeld gisteren is besproken om twee aparte stagiaire afdelingen te maken, in plaats alle stagiaires onder bestaande afdelingen te verdelen (ik zit RVS). Met wat onderbouwende argumenten zijn er vandaag twee stagiaire afdelingen gecreëerd en hebben huidige persoonsleden ruimte gemaakt en hebben ze andere werkplekken gekregen. Hier moet ik wel om lachen, en het is best leuk om te zien hoe dit allemaal gaat en geregeld wordt. Tijdens deze meetings is de CEO ook echt super grappig met allemaal slechte grappen, en is het een relaxte sfeer.
Rond half 6 mag ik dan weer naar huis en gaan we meestal ergens eten. Afgelopen weken hebben we een paar keer bij Kuo (Neef) gegeten en paar keer in kleine restaurantjes hier in de buurt. Vandaag hebben we een heerlijk bordje rijst met beef / kip/ salade gegeten en samen waren we 25 yuan kwijt. (ong. 3.50€) Het hoeft dus niet veel te kosten, en het smaakte super!

Toen we bij Kuo gingen eten hadden we het op een gegeven moment ook over het Nederlandse fast food, en dat die snacks er ook best in zouden gaan. Het zusje van Kuo is gisteren dus aangekomen in Shanghai en vorige week hadden we dus even contact gezocht en hebben we kipcorns / frikadellen / kroketten /kaassoufflés etc. besteld, binnenkort gaan we daar hopelijk van genieten!:D

Afgelopen weken heb ik ook weer wat Chinese lessen gehad. Tot nu toe heb ik er nog plezier in en de eerste dialogen kunnen gevoerd worden! Vooralsnog is het best veel herhaling van dingen die ik al gehad hebt bij mijn lessen in Nederland, maar dat zal binnenkort wel veranderen. Die privé lessen zijn eigenlijk best leuk en dat is best prettig, aangezien ik nog 34 uur lessen in de planning heb staan.. =P

Afgelopen weekend hebben we vooral weer opgetrokken met onze Franse Chinezen vrienden en zijn we naar een barretje geweest en hebben we een avond bij iemand thuis gehangen. Inmiddels heb ik ook een promotor in mijn WeChat contactenlijst, en deze stuurt dagelijks door in welke bars en clubs ze graag Europeanen willen, en waar wij dus heen kunnen gaan voor gratis alcoholische dranken. Erg handig!:p

De dagen vliegen hier voorbij, volle stagedagen en de avonden vermaken ons prima!

Op Facebook op heb ik nog wat meer foto’s geplaatst voor de geïnteresseerde!
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.789765791070917.1073741829.100001125115498&type=1&l=9c3753d499

Ook heb ik op waarbenjij.nu wat nieuwe foto’s geplaast;)

Groetjes, en tot de volgende keer!

  • 22 Maart 2015 - 08:02

    Marjolein:

    Het blijft leuk om te lezen :)! Heerlijk!
    Succes met je chinese lessen en alle werkzaamheden daar :D!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 5344

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 06 Juli 2015

Afstudeerstage Shanghai 2015

Landen bezocht: