Inmiddels aardig ingeburgerd. - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu Inmiddels aardig ingeburgerd. - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu

Inmiddels aardig ingeburgerd.

Door: Maarten Sonneveld

Blijf op de hoogte en volg Maarten

16 Februari 2015 | China, Sjanghai

Voordat het Chinees nieuwjaar is denk ik, joh ik schrijf nog even een blogje, leuk om de positieve reacties terug te krijgen van jullie allemaal! Onder de positieve reacties bevonden zich ook enkele ''negatieve'' reacties die overigens wel volledig op zijn plaats waren. Zo kreeg ik van mijn moeder te horen dat ik DWIJL verkeerd had geschreven, sorry mam, ik heb er nog nooit 1 gezien, laat staan gebruikt, typische beginnersfout dit. Zal in het vervolg ook m'n eigen stukken even nalezen(;p)

Vorige week vloog voorbij, de werkdagen gaan snel, en met de collega's kan ik het steeds beter vinden. Met de Chinese collega's was het eerst nog wat onwennig, ik had het idee dat het normaal was dat er tijdens werktijd niet zoveel gepraat werd en iedereen vooral bezig was met zijn eigen ding. Totdat ik woensdag tijdens de department meeting hoorde dat er wel wat meer mocht praten met m'n mede collega's en niet alleen met de manager en stagiaires. Afijn, na dat gehoord te hebben zijn we nauwelijks meer aan werken toegekomen en kletsen we er lekker op los.

Vorige week nodigde neef Kuo (waar wij gelogeerd hebben) ons nog een keer uit om 's avonds met hem en zijn gezin te gaan eten, natuurlijk sloegen we dit niet af en zijn we gezellig weg geweest met zijn vrouw en 2 kinderen Harry(9) en Vincent (11). Deze twee jongens zijn echt ontzettend grappig en omdat ze enkele maanden engelse les hebben komen er soms wat Engelse woorden uit. En aangezien ik in Nederland een keer enkele weken Chinese les heb gehad komen er van mijn kant wat Chinese woorden uit wat leuke momenten oplevert.

Donderdag was het dan zo ver, mijn eerste Chinese les stond op het programma. Na dinsdag alvast even de weg verkent te hebben en uitgezocht te hebben waar ik precies moest zijn, verscheen ik donderdag rond 19.00 netjes bij Mandarin Garden, de school waar ik 40 lessen van 45 minuten Chinese les ga volgen. Ik had besloten dat ik 1x in de week 2 lessen wilde van 45 minuten achter elkaar. De lessen gaan de volgende keren op dinsdag plaatsvinden van 19.00-20.30. Gelijk na mijn werk kan ik dan even een hapje eten en vervolgens door.

De eerste avond dus daar aangekomen werd ik uiterst vriendelijk ontvangen en kwam er een leuk Chinees vrouwtje naar me toe van een jaar of 30. Ze stelde zich voor als Xu, maar ik mocht haar eventueel ook Joanna noemen.

Deze eerste avond had ik ook mijn boek meegenomen die ik in Nederland gebruikt had tijdens mijn Minor Chinese Politics, Business And Culture, dit vond ze reuze interessant en leuk. Voor de mensen die het niet weten, ik heb een minor gevolgd in Nederland waarbij alles over China verteld werd, politiek, economie, cultuur en de taal. Tijdens deze minor leerden we spreken, luisteren, lezen (lastig), en schrijven (ook lastig). Om het makkelijk te houden ga ik tijdens de lessen hier mij alleen concentreren op spreken en luisteren.

De eerste les vloog voorbij, en de basis die ik al eens geleerd had werd weer een beetje opgehaald. Xu kwam eerst een beetje zenuwachtig over maar vond het volgens mij wel gezellig. Het is natuurlijk wel ff wennen met zo'n krullenbol van bijna 1 meter 90!

Inmiddels is de derde stageweek alweer bezig, dit keer is het een kort weekje aangezien vanaf woensdag het hele land sluit. We leven toe naar een week waar niemand iets gaat doen, geen 1 winkel open is, en waar iedereen vooral thuis is en met familie geniet van de Chinese keuken. Aan alles merk je dat dit er aan komt, het wordt al rustiger in de metro's 's ochtends, de supermarkten gaan spontaan vuurwerk verkopen, en op elke hoek van de straat kan je rode versiersel voor je huis kopen om zo sfeervol het nieuwe jaar in te gaan.

Vrijdag hadden we besloten even met mijn mede- internationale collega's wat te gaan drinken en belandde we in een bar. Kort daarna gingen we naar een andere bar want Damien (franse stagiair) was eerder al een keer iemand tegengekomen die als promotor werkte voor verschillende grote barren / clubs. Deze locaties wilde graag meer westerlingen binnen hebben en om die te krijgen worden er dagelijks adressen naar hem gestuurd waar we die avond naar toe kunnen om vervolgens volledig gratis drank te krijgen. Zodoende gingen we naar een bar, waar hij een soort code moest noemen en waar we verder naar binnen gebracht werden naar onze eigen tafel, waar alle voorzieningen (lees: wodka / drank) voor een gezellige avond aanwezig waren. Onze Franse /Chinese vrienden (Gary, Laura, Christian, Francois, Camille, Tom) sloten later ook nog aan. Uiteindelijk zijn we na het stappen nog even wat gaan eten, Wei en ik keken uit na een lekkere vette hap zoals we gewend zijn in Nederland, echter zat dat er niet in dus zijn we een seafood restaurant ingedoken waar al snel weer een volledige Chinese maaltijd voor onze neus stond. Toen we omweg naar huis waren liepen we gelukkig langs de Mac dus hebben we nog even een Mc Chicken naar binnen gewerkt.

Het was die avond niet erg vroeg geworden dus hebben we lekker uitgeslapen de volgende dag. 's Middags kwam de huisbaas nog even langs om het contract te tekenen. Die keek echter wel verrast toen hij zag dat we het volledige huis verbouwt hadden.

's Avonds hadden we besloten een soort housewarming te geven voor de Franse / Chinese mensen. Ze kwamen gezellig allemaal langs en zijn s' avonds ook nog even naar een karaoke bar gegaan hier vlakbij ons appartement. Ook typisch chinees dus daar moesten we de avond afsluiten.

De meeste van deze mensen zijn vrienden van Wei zijn neef die afgelopen week naar Londen is gegaan voor 5 maanden. Wij hadden ze toen twee keer ontmoet met Wei zijn neef erbij en dat was wel gezellig, vervolgens bleven ze ons een beetje berichten sturen via WeChat (Chinese WhatsApp) en zo kwamen we weer bij elkaar uit int weekend. De meeste van hun zijn in Frankrijk geboren en wonen en werken nu voor bepaalde tijd in Shanghai. Wel zijn ze bijna allemaal Chinees dus spreken ze de taal ook.

Op het moment dat ik typ knalt het vuurwerk flink, morgen (dinsdag) is het de laatste dag werken, en daarna zijn we een week vrij tot woensdag 23 februari.
Woensdag 18 februari nemen wij rond 12 uur de trein naar Wenzhou, dit zal ongeveer 4 uur duren. Vervolgens zullen we daar met familie van Wei zijn, en zullen we Gary, Laura en Christian ook weer zien aangezien zij daar ook familie hebben.

Volgende week zal ik daar hopelijk meer over schrijven.
Als jullie vragen hebben of iets specifieks willen weten, stel ze gerust!:)

  • 17 Februari 2015 - 09:29

    Jesse:

    Zo maart lekker je Chinese lerares aan het versieren ;)? Laat lies het maar niet lezen :p

    Haha word je nu ook al betaald om in een Chinese bar te gaan drinkem :p


  • 17 Februari 2015 - 10:47

    Oma Den Besten:

    Hallo maarten,
    Wij hebben net de koffie op, en ik heb net je reisverslag weer gelezen.
    Erg leuk om je ervaringen te lezen, je maakt wat mee jongen.
    We wensen je voor volgende week een gezellig Chinees nieuwjaar met de familie van je vriend.
    Hier gaat het verder goed.
    Ook namens opa een hartelijke groet van oma

  • 17 Februari 2015 - 11:21

    Panda:

    Leuk sunny! Je vermaakt je prima zo te lezen ;)

    Geniet ervan lekkere krullenbol

  • 17 Februari 2015 - 15:07

    Lineke Van Der Schelde:

    hej Maarten,

    Ik zag op een foto dat je al een kapper had gevonden!!!!! Ben benieuwd hoor!!!!

  • 26 Februari 2015 - 21:45

    Monique De Koning:

    Leuk verslag en nog een gelukkig nieuwjaar!! :)

  • 02 Maart 2015 - 21:34

    Hubert:

    hoi maarten,
    erg leuk om je reis verslagen te lezen. ben onder de indruk van hetgeen je verteld en dus allemaal meemaakt. wat een geweldige ervaring

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 5353

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 06 Juli 2015

Afstudeerstage Shanghai 2015

Landen bezocht: