Blog 2, Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu Blog 2, Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu

Blog 2, Shanghai

Door: Maarten Sonneveld

Blijf op de hoogte en volg Maarten

12 Februari 2015 | China, Sjanghai

De eerste stagedagen vlogen voorbij, tot dusver heb ik het nog erg naar mijn zin. Samen met paar internationale stagiares gaan we tussen de middag lekker lunchen in een shopping mall of bestellen we eten met een paar Chinese collega’s. Wel veel van hetzelfde, ik heb nog geen een keer een ander gerecht dan rijst gegeten tussen de middag. Wel verschilde het ‘’bijgerecht’’ zo is het eten per streek hier erg verschillend en hebben we inmiddels een aantal geprobeert waaronder Cantonees en Shizhuan, ook wisselen we af met Thais en Koreaans. (:p)

Donderdagavond hebben Wei en ik een sightseeing avond ingelast en hebben we de metro gepakt naar Nanjing Road. Een van de bekenste plekken van Shanghai met ontzettend veel lichten, echt BIZAR grote winkels en veel mensen. Vooral de winkels maakte indruk, zo zit hier een Zara aan de Nanjing road die ziet er indrukwekkender uit dan de Ridderzaal in Den Haag. Ze houden er blijkbaar van, want behalve de Zara zagen de andere winkels er ook piekfijn uit. Voor de shoppers, prijzen zijn vergelijkbaar met Nederland, shoppen bij een Zara of H&M is niet per definitie goedkoper. Vervolgens via deze straten nog even doorgelopen naar ‘’The Bund’’, oftewel de boulevard van Shanghai, hier konden we even genieten van de skyline die iedereen vast wel is op een plaatje heeft gezien. Het was een klein beetje bewolkt dus voor de perfecte foto moeten we nog een keertje terug. (gelukkig hebben we nog even de tijd)
Vrijdag had ik ook een skype meeting met mijn docent, wekelijks hebben wij skype contact over de voortgang van mijn scriptie, wat ik er aan gedaan heb en hoe het verder gaat met de werkzaamheden binnen het bedrijf. Was best gezellig en volgens mij is die tevreden!

Vrijdagavond waren we uitgenodigd door William (franse neef van Wei), William gaat voor 5 maanden naar het buitenland en organiseerde een afscheidsdiner / feestje. Een heel aantal van deze mensen hadden we de week ervoor ook al gezien tijdens een ander etentje dus we leerdden elkaar zo wat beter kennen wat echt heel gezellig was! Ook een leuke bijkomstigheid was dat dit in een internationaal restaurant was, dus we konden westers eten bestellen en met mes en vork eten. Volgende keer hou ik het toch maar weer bij Chinees, want de kwaliteit van het eten was echt om te huilen.

Zaterdag was een soort D-Day voor ons, we moesten onze spullen gaan pakken want de verhuizing stond op de planning. Gelukkig hadden we de dagen ervoor uit onze koffer geleefd dus was dit niet zo heel veel werk. De chauffeur bracht ons met alle bende naar ons nieuwe appartement waar de eigennaar op ons wachtte. We hadden alleen verwacht dat dit in goede staat achtergelaten zou worden, dit bleek niet zo te zijn. Hij had ons niet helemaal duidelijk verteld dat hij zijn volledige huisraad eruit ging halen en dat er niks anders meer stond dan de meubels. Dus zijn we doorgereden naar een soort Makro en hebben we de benodigde spullen gekocht. En ook niet geheel onbelangrijk, het huis was echt vies te noemen, zijn vrouw was zwanger en zelf werkt die nogal veel, dus het schoonmaken was er bij ingeschoten. Dus na onze sponsjes, dweiltjes, poetsmiddeltjes ingeslagen te hebben zijn we weer naar huis gegaan, hebben we alles keurig binnen gezet en zijn we maar uiteten gegaan om vervolgens laat thuis te komen zodat we niet meer wilden schoonmaken. (:D)

De volgende dag vol goede moed opgestaan, en begonnen met de verbouwing en schoonmaak van ons appartement. Na hier de hele dag mee bezig te zijn geweest gingen we ‘s avonds met een voldaan gevoel eten met de vriendin van Wei zijn vader.
Even voor de goede orde, Wei zijn vader en zijn vriendin zijn ook in Shanghai op dit moment, om binnenkort naar Whenzhou te gaan voor chinees nieuwjaar. Omdat ze hier waren had de vriendin ons mee gevraagd wat te gaan eten wat natuurlijk gezellig was. Wei zijn vader was afwezig aangezien hij hier nog wat zaken te doen had.
Tijdens het eten hadden wij het nog even over de KTV die Wei zijn vader hier heeft, daar moest hij namelijk wat bespreken en ons leek het leuk daar ook nog even te gaan kijken. KTV’s zijn heel populair in China, dit zijn soort karaoke barren waar je als het ware met een groep vrienden een kamer huurt om vervolgens een avondje te zingen en gezellig wat te drinken. Wei zijn vader heeft samen met een paar compagnons hier 1 van de grootste (10.000m2) en luxete KTV’s van Shanghai. Het was echt te bizar voor woorden, het was zo verschrikkelijk groot en mooi. Hij zat die avond met een aantal vrienden in een kleine zaal, die voor 800euro per avond afgehuurd kan worden (dit kon oplopen tot 4500 voor een kamer). Door de chique uitstraling en mooie locatie worden deze zalen voornamelijk gebruikt door Chinezen om zaken te doen, en tegelijkertijd wat te ontspannen. Wij schoven gezellig aan, zongen af en toe een liedje mee, en dronken een wiskhey die net zo duur was als de kamerhuur voor 1 avond. (we hebben besloten hier nog een keer heen willen gaan, het liefst op uitnodiging:p)

Verder ben ik weer lekker bezig geweest met mijn stage en opdrachten en hebben we definitief een treinticket geboekt naar Whenzhou. 18 februari tot 23 februari gaan we daar Chinees nieuwjaar vieren met de familie van Wei. Ben heel benieuwd, en heb er erg veel zin in!:)

Dit was het dan weer even, ik zal proberen binnenkort nog wat impressiefoto’s te plaatsen van ons appartement en KTV en dergelijke!

Groetjes!

En vergeet niet bij de foto's te kijken, deze kan je links vinden!

• 12 Februari 2015 - 07:07

Elsemarie:

Super leuk om dit weer te lezen maart! :)

Klote app :p

• 12 Februari 2015 - 13:54

Tamara:

Heee maaart!
    Wat is het leuk om alles zo bij te houden!
    Ik ben nu al benieuwd naar de volgende verhalen!!!

Succes deze week nog en alvast veel plezier volgende week! Geniet ervan Maarten!

Xxx Tamara

• 12 Februari 2015 - 20:52

Mieke:

Leuk verhaal weer!
    Gaat er ook nog een keer zelf gekookt worden of wordt het 5 maanden uit eten ... :-)
    Veel plezier en succes met alles!!
    Groeten, ook aan Wei.

xx mams

• 13 Februari 2015 - 11:14

Marjolein:

Columnist worden?!
    Je doet t echt leuk, ik lees het met een glimlach!
    Geniet lekker daar, heerlijk!

Ik kijk uit naar je volgende blog!
    xxx Marjolein

• 14 Februari 2015 - 11:08

Tjeerd:

Leuk om te lezen! Fijne tijd nog daar:-)