Hong Kong, ''verplichte'' visum trip!:) - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu Hong Kong, ''verplichte'' visum trip!:) - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu

Hong Kong, ''verplichte'' visum trip!:)

Door: Maarten Sonneveld

Blijf op de hoogte en volg Maarten

06 Mei 2015 | Hong Kong, Hong Kong

Het is inmiddels weer een aantal weken geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven. In de tussen tijd ben ik naar Hong Kong geweest, zijn mijn ouders een week langs geweest en ben ik alweer een weekje aan het werk. Deze blog gaat nog meer over de reis naar Hong Kong. Snel zal er nog 1 volgen;)

Omdat ik in Nederland maar een visum voor 90 dagen had gekregen wist ik dat ik het 1 keer moest verlengen / vernieuwen hier in China. Toen ik de aanvraag in Nederland deed werd mij verteld dat met de juiste documenten vrij eenvoudig een nieuw visum aangevraagd kon worden in Shanghai.

Na wat rondvragen en na wat mailverkeer met verschillende instanties bleek dit eigenlijk vrijwel onmogelijk en moest ik het land uit. Heel veel stagiaires in China hebben een probleem met hun visum, het is lastig om het juiste visum te krijgen voor de juiste periode. Heel veel mensen kiezen er dan voor om naar Hong Kong, Taiwan of Korea of iets anders wat in de buurt is te gaan om daar een nieuw visum aan te vragen.
Het dichstbij is Hong Kong, en aangezien een paar collega’s daar ook al geweest waren, en ik goed contact had met een visum bureau daar had ik besloten daar heen te gaan. Van mijn verplichte visum reis naar Hong Kong heb ik ook wat filmpjes gemaakt, deze moet ik nog even bij elkaar voegen maar dat zou jullie een goed beeld moeten geven van de trip.
Maandag 13 april was het dan zo ver, mijn vlucht zou eigenlijk om 18.00 vertrekken en zou ik rond 20.30/21.00 aankomen in Hong Kong. Zoals heel gebruikelijk is met kleine lokale Chinese maatschapijen had ik anderhalf uur vertraging wat er voor zorgde dat ik uiteindelijk om 12 uur ’s avonds in mijn hostel in Hong Kong aangekomen was.

De volgende ochtend op dinsdag ben ik gelijk naar het visumbureau gegaan waar ik contact mee had gehad, en die de documenten al goedgekeurd had. Het verwerken van het visum duurt 4 werkdagen, en als ik hem voor 12 uur daar bracht, zou hij vrijdag om 1 uur klaar zijn. Vrijdag om 5.30 had ik mijn vlucht terug dus het zou allemaal precies goed aan moeten sluiten. Na het bezoek aan het visumbureau ben ik richting het grootste Buddhabeeld van Hong Kong gegaan. Erg indrukwekkend en de omgeving waar dit beeld stond was echt waanzinig mooi! Eind van de middag wilde ik nog even langs de skyline gaan om vervolgens in mijn hostel wat te gaan drinken en nieuwe mensen te ontmoeten. Toen ik daar zat raakte ik in gesprek met een Duitse jongen uit Dusseldorf die daar ook alleen reisde. Hij was er voor een korte vakantie en we hebben eigenlijk de rest van de week samen opgetrokken.

De rest van de week ben ik samen met hem naar bijvoorbeeld Victoria peak geweest. Dit is een hoog uitzichtpunt net naast de stad waarvandaan je een prachtig uitzicht heb over Hong Kong. Op de terug weg naar beneden hebben we een tempel meegepakt, en zijn we nog bij de langste roltrap van de wereld geweest. Dwars door de stad loopt namelijk een roltrap naar boven, dit zijn weliswaar allemaal korte stukjes maar in totaal hebben deze stukken een lengte van +/- 800 meter. Best leuk om allemaal ff te zien.

Ook hadden we wat gelezen over paardenraces in Hong Kong. In verschillende boekjes en flyers stond iets over dit event geschreven. En elke woensdag werden er races gehouden. De entree was slechts 10 HK Dollar (1 .10euro). Dus leek ons leuk daar even te kijken. Daar eenmaal aangekomen bleek het echt een GIGANTISCH stadion te zijn, en is het dus een super groot, wekelijks terugkerend event. Een paar biertjes, en een paar wedjes later zijn we met twee Nederlanders uit Delft die we daar tegenkwamen nog even wat gaan drinken in mijn hostel die daar vlakbij was.
Omdat het die avond wel gezellig was, en omdat het ook alle dagen rond de 27 graden was in Hong Kong besloten we met 1 van de Nederlanders en de Duitser de volgende dag naar een strand te gaan. Hong Kong is omringd door heel veel verschillende eilanden waar je allemaal vissersdorpjes, natuur en dus stranden hebt. Zodoende gingen we donderdag met z’n drieen naar Lama Island en hebben we een dagje lekker gezwommen en niks gedaan. ’s Avonds waren we weer optijd terug om bij de skyline van Hong Kong te kijken naar de dagelijks terugkerende lichtshow waaraan meer dan 40 gebouwen aan mee doen. Het heet Sympfony of Light, op youtube staan wel wat filmpjes, opzich wel leuk even te zien!;)

Na vrijdag nog wat uitgeslapen te hebben en om 11 uur uitgecheckt te hebben bij mijn hostel ben ik mijn visum op gaan halen. Gelukkig hadden ze deze op tijd klaar en kon ik vervolgens de metro nemen naar het vliegveld. Uiteindelijk was ik hier netjes 2 uur van te voren zodat ik alle tijd had om in te checken. Ik vloog met de Ryan Air van China, genaamd Spring Airlines, bij deze maatschappij is het dus niet mogelijk om online dit soort zaken te regelen. Wederom had mijn vliegtuig weer 1.5 / 2 uur vertraging en dat zorgde er dus voor dat ik rond 12 uur ’s nachts weer thuis was.

Hong Kong was echt een geweldige ervaring, de stad is zo veel anders dan Shanghai en het is echt ontzettend mooi. Mochten jullie ooit in de buurt zijn, ga zeker langs!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 5321

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 06 Juli 2015

Afstudeerstage Shanghai 2015

Landen bezocht: