Eerste dagen Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu Eerste dagen Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Maarten Sonneveld - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Shanghai

Door: Maarten Sonneveld

Blijf op de hoogte en volg Maarten

04 Februari 2015 | China, Sjanghai

Hierbij dan de eerste blog van mijn stageperiode in Shanghai. Allereest werd ik weggebracht door mijn ouders, zusje, Do & Eef en natuurlijk de leukste vriendin van de hele wereld, Lisa!

Om 11.50 vertrok mijn vlucht met KLM naar Moskou. Onderweg kreeg ik een heerlijke lunch aangeboden (pasta pesto salade, limoenmouse met rode bessen saus en olijventapenade met tomaat), het viel niet tegen, zeker niet in vergelijking met wat ik de volgende vlucht vanaf Moskou naar Shanghai zou krijgen. Op Moskou liep ik een andere student tegen het lijf, die was onderweg naar Australië en vloog via Hong Kong later nog door, even onze plannen doorgenomen en na driekwartier moesten we alweer haast maken omdat we alweer konden boarden.

Wat trouwens opvallend was op het vliegveld in Moskou waren de grote borden ‘’niet roken’’ op en rondom toiletten. Toen ik even snel een plasje pleegde voor de vlucht werd het duidelijk, de mannen voor mij hadden nog 3 sigaretten in en rondom de wc laten liggen, erg gebruikelijk om op die plaats dus even aan je nicotine te komen.

Met China Southern Airlines vervolgde ik mijn reis naar Shanghai, het personeel was uiterst vriendelijk, de stoelen hadden veel beenruimte, en een westerling was een uitzondering. Ik had het prima naar mijn zin! Tot we het avondeten en later nog het ontbijt kregen. Het is me niet gelukt een correcte volledige omschrijving te geven van de inhoud van deze maaltijden, ik heb er in iedergeval niet van genoten.

Rond half 10 landde ik in Shanghai. En zoals sommige al weten was mijn klasgenoot Wei Guo al eerder naar Shanghai vertrokken en sliep hij bij een neef. Ook ik kon bij die neef intrekken aangezien hij een kamer over had. Zodoende stond Wei daar met de privéchauffeur van zijn neef om naar het appartement in Minhang te rijden, ten zuiden van Shanghai. Dit appartement is prachtig en omdat zijn neef op zakenreis was met zijn vrouw, konden wij daar gemakkelijk verblijven en ‘’gebruik’’ maken van de diensten van de huishoudster en privéchauffeur. (ideaal!)

Wij hebben die dag wat rond gereden en hier en daar gekeken, wat boodschappen gedaan bij plaatselijke landwinkels om ‘s avonds nog uiteten te gaan met een andere (franse) neef die hij +/-10 jaar niet gezien had.

De volgende dag kwam de chauffeur, tegelijkertijd een goede regelaar voor van alles en nog wat, met enkele appartementen aan die hij via via gevonden had. Omdat wij opzoek waren naar een eigen stekkie hield hij het voor ons in de gaten en gingen we dus langs een huisje. Deze prijs (350€ pp/per maand) was heel erg aantrekkelijk, en qua locatie en grootte (120m2) van de kamer ook top dus hebben we besloten deze te nemen. Zaterdag 7 februari zullen we daar dan heen verhuizen.

Maandag had ik mijn eerste stagedag, natuurlijk valt het niet mee om in zo’n grote stad 1 adres te vinden dus de chauffeur stond hier ’s ochtends half 8 om mij de weg te begeleiden per bus en metro naar mijn stage. Zodoende kwamen wij rond 9 uur aan bij Shanghai Metal Corporation, een mooie locatie op de 20e verdieping in hartje Pudong.
Ik werd opgevangen door mijn chinese contactpersoon Juliet, en de stagebegeleider Elitsa, een Bulgaarse collega die mij en de 8 andere internationale stagiaires onder haar hoede neemt. Na een rondleiding, uitleg en eerste instructies van het bedrijf werd mij verteld dat ik om 1 uur mijzelf moest introduceren voor de werknemers van deze vestiging. Zodoende werd ik om 1 uur naar voren in een zaal waar 70/80 man mij aandacht aan stond te staren om mijn woordje te doen, een korte introductie van wie ik was en wat ik nou eigenlijk kwam doen. Na mij volgde een Amerikaanse stagiair die ook dezelfde dag begon, volgens mij was die iets zenuwachtiger! (=p)

Net zoals vandaag (dag 2) werd vooral van mij verwacht dat ik kennis tot mij nam met betrekking tot de producten. Ik ben gepositioneerd op de ‘’Stainless Steel Department’’ waar eigenlijk van alles mee gemaakt kan worden, van auto onderdelen tot bestek etc. Om 1 uur vandaag had ik een meeting, hier zou ik bijgepraat worden over de social media activiteiten van het bedrijf en wat mijn rol daarin zou gaan spelen. Wellicht later meer. Vervolgens hadden we om half 4 de wekelijkse intern / stagiairs meeting. Hierbij nodigde de CEO ons uit om deel te nemen in een ruimte samen met onze managers, in mijn geval Martin, en daar onze bevindingen, aanbevelingen, suggesties en klachten te benoemen. Gezien de Chinese cultuur had ik het erg formeel verwacht, maar het was eigenlijk een uur lachen geblazen!(;p)

Hier werd mij ook verteld dat ik volgende week als het goed is 1 van de fabrieken ga bezoeken die 3 uur rijden buiten Shanghai ligt. Dit zal ik waarschijnlijk ook samen met Martin en een collega Mark doen. Ik ben heel erg benieuwd.

Ook heeft Wei vanmiddag 2 treintickets naar Whenzhou geboekt, de 18e staat namelijk het Chinees Nieuwjaar voor de deur. Een nationaal event waarvoor alle bedrijven voor 1 week dicht gaan. Aangezien Wei zijn familie in Whenzhou woont en dat +/- 3 a 4 uur met de trein is gaan wij daar een aantal dagen doorbrengen. Ben erg benieuwd en leuk dat ik dat zo kan ervaren.

Dit was het voor nu even, zal proberen dit af en toe bij te houden!:)

  • 04 Februari 2015 - 14:10

    Mariska:

    Hoi Maarten,

    Leuk om te lezen! Klinkt alsof je daar al echt het leven van een student leidt: huishoudster, privé-chauffeur, appartement van 120m2 ... Dat wordt afkicken als je terug bent, dus geniet er de komende maanden maar flink van!

    Liefs uit Nijmegen,
    Mariska

  • 04 Februari 2015 - 19:11

    Monique:

    Hoi Maarten,

    Jij hebt duidelijk een hele moeilijke start daar in Shanghai. Moet je die huishoudster, de chauffeur en het appartement van 120m2 echt delen????? Kop op he! Je kan het!!!
    Voor je het weet is het voorbij en mag je thuis lekker alles weer op de fiets doen! :) :)

    groetjes,
    Monique

  • 04 Februari 2015 - 20:21

    Mieke:

    Gelukkig heb ik je wel schoonmaken geleerd :-)
    maar zal je moeder toch maar een keer langs komen om je appartementje!! schoon te maken? ;-)

    Maar heel fijn dat je zo relaxed aan je eerste week Shanghai kon beginnen.

    Liefs,
    mam

  • 06 Februari 2015 - 05:47

    Maarten:

    Dat zou leuk zijn mam, dan kook ik!=P

    Zal binnenkort even wat foto's erbij proberen te zetten, internet verbindingen in China zijn niet zo stabiel als in Nederland dus hopelijk lukt het!

    Groetjes:)
    Maarten

  • 13 Februari 2015 - 11:10

    Hon-Khin & Marjolein:

    Heerlijk om te lezen! Je leest echt Maarten! Heerlijk!
    Gefeliciteerd met je appartementje in China! Gaaf! Heb je ook een adres zodat we misschien eens aan je kunnen denken vanuit NL?

    Geniet nog maar lekker door! Wij gaan snel door met het lezen van je tweede blog :)! Inhaalslag!!!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maarten

Actief sinds 19 Jan. 2015
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 5322

Voorgaande reizen:

31 Januari 2015 - 06 Juli 2015

Afstudeerstage Shanghai 2015

Landen bezocht: